Hautaustoimistojen palvelut

Kuolema koskettaa joskus meitä kaikkia. Varsinkin läheisen ihmisen kuolema on aina järkytys. Surunkin keskellä on ryhdyttävä käytännön toimiin vainajan hautaamiseksi. Helpointa on ottaa yhteyttä hautaustoimistoon, joka huolehtii omaisten pyynnöstä kaikista hautaukseen liittyvistä asioista. Hautaustoimistoista saa myös tukea ja apua kaikkiin hautausta koskeviin kysymyksiin. Lähimmän hautaustoimiston yhteystiedot löytyvät Etsi hautaustoimisto -sivulta.

Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry on tehnyt ensiohjeen vainajan omaisille. Sen voit tulostaa alla olevasta linkistä. Ensiohjetta voi tilata maksutta osoitteesta info[at]hautaustoimistojenliitto.fi.

Hautaus ja muistotilaisuus

Hautaus tapahtuu vainajan uskontokunnan tai elämänkatsomuksen ja omaisten toiveiden mukaisesti. Vainaja on myös voinut eläessään antaa ohjeita hautaustaan varten. Hautauksen ennakkosuunnittelusta löydät lisää tietoa täältä.

Omaisten niin toivoessa hautaustoimisto ottaa yhteyden seurakuntaan ja varaa siunaustilaisuutta varten kappelin tai kirkon, sopii papin kanssa siunausajan, varaa hautapaikan ja sopii muut hautaamiseen ja hautajaisiin liittyvät yksityiskohdat.

Vainaja haudataan tai tuhkataan arkussa. Vainajan tuhka haudataan yleensä uurnassa hautausmaahan tai sirotellaan muistolehtoon. Maa- tai vesialueen omistajan luvalla tuhkan voi haudata tai sirotella luontoon. Arkku ja tarvittaessa uurna hankitaan hautaustoimistosta. Hautaustoimisto hankkii myös tarvittavat luvat. Hautaustoimisto huolehtii vainajan pukemisesta, arkkuun laittamisesta sekä kuljettamisesta. Omaiset voivat halutessaan olla mukana siirtämässä vainajaa. Siirron yhteydessä voidaan pitää lyhyt saattohartaus.

Hautaustoimistosta saa neuvoja siunaustilaisuuden tai jäähyväishetken ja muistotilaisuuden ohjelman suunnittelussa. Ennen siunausta omaiset keskustelevat siunauksen suorittavan papin kanssa, jolloin he sopivat myös tilaisuudessa laulettavista virsistä. Siunaustilaisuuden muusta musiikista keskustellaan kanttorin kanssa.

Hautaustoimistosta voi tilata myös arkun kukkakoristeen ja omaisten kukkatervehdykset sekä kappelin ja muistotilaisuuspaikan koristelun sekä muistotilaisuuden tarjoilun.

Hautajaisten jälkeen

Hautaustoimistot auttavat myös haudalle tulevan muistomerkin suunnittelussa ja hankinnassa tai huolehtivat olemassa olevan hautakiven kaiverruttamisesta.

Hautaustoimistot auttavat ja neuvovat perunkirjoituksen järjestämisessä. Perunkirjoituksessa laaditaan perukirja, josta selviää kuolinpesän tilanne perittävän kuolinpäivänä. Selvitettäviä tietoja ovat mm. perittävän, lesken, perillisten ja testamentin saajien henkilö- ja yhteystiedot sekä kuolinpesän omaisuus ja velat. Perunkirjoitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä.